Ga terug

Veiliger buspassage Hunsingolaan/Peizerweg

Bob van den Berg Bob van den Berg  •  17-05-2024  •  Geen reacties  •  Veilig hoogkerk  • 

Het kruispunt van de Hunsingolaan en de Peizerweg voelt niet altijd even veilig, omdat de bussen deze passage nogal eens met een (te) hoge snelheid passeren.Automobilisten voegen zich bij de bussen en er is een voetgangers- en fietsers-oversteekplaats waar veel jongeren gebruik van maken op hun route van huis naar school of op de terugweg van school naar huis. Om dit kruispunt veiliger te maken, stel ik een aantal maatregelen zoals een drempel, de busbaan verder uitbuigen en een afwijkende kleur asfalt op de kruising. Op het kruispunt Hunsingolaan-Peizerweg voegt over een strook van ongeveer 300 meter, het doorgaande verkeer zich bij het busverkeer dat over de busbaan van en naar Peize/Roden gaat.

Het komt met regelmaat voor dat de bussen met een (te) grote snelheid op het kruispunt aan komen rijden, omdat zij hier voorrang hebben (met name de bussen die rechtstreeks van en naar Peize en/of Roden gaan, zij hoeven immers niet te stoppen bij de bushalte net voor of na dit kruispunt (wat de stadsbussen (lijn 3 en 4) in principe altijd wel moeten/doen). Dit is gevaarlijk voor het verkeer dat vanaf de Hunsingolaan in wil voegen op de busbaan richting het centrum. Ook is er op deze kruising een voetgangers- en fiets- oversteekplaats, waar tijdens de spitsuren veel jongeren gebruik van maken op hun route naar school. Om dit kruispunt veiliger te maken, stel ik voor om een aantal maatregelen door te voeren die de snelheid van de bussen afremt en buschaffeurs attendeert op de oversteekplaats. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een bus-vriendelijke drempel, een afwijkende kleur asfalt en het verder uitbuigen van de busbaan. Daarnaast stel ik voor om een gesprek met het management van Qbuzz te agenderen waarbij de kwestie aangekaart wordt om zo bij de buschauffeurs aandacht te vragen voor deze situatie en hen mede verantwoordelijk te maken voor een veiliger gang van zaken.

Geschatte kosten van de indiener van het idee: €20.000

Je moet inloggen of een nieuw account aanmaken om te kunnen reageren.
    Geen mijlpalen gedefiniëerd